Zorindha's Place in the Sun

me, myself and my words

Läskigt, eller hur?

Igår såg jag Psycho, den där riktigt gamla Hitchcock klassikern. Jag tycker verkligen att det är en bra film, missförstå mig rätt, men… allvarligt… Den är inte läskig. Inte ens lite grann nervpirrande läskig.

I filmen, för de som inte sett den, finns det en man som mördar med en jättestor kniv! Och då menar jag KNIV! Om jag hade varit rädd för stora knivar hade jag svimmat den första minuten av Saw, för att inte tala om uppföljarna. Varje gång han svingar den där kniven kommer den där fruktansvärda musiken som kanske fick någons hjärta att slå lite fortare nån gång i historien men som jag kanske förknippar mest med Finding Nemo vid det här laget. Ta El Orphanato som exempel på modern skräckfilmskonst, där är det helt tyst mestadelen av filmen. Det är läskigt!

Det finns några scener i Psycho som höjer pulsen något, men för en som mig med hatkärlek till skräckfilmer som njutningsfullt lidit sig igenom filmer som Kollegiet, the Ring, och One missed call är det knappt märkbart. Det är lite som om man läst boken The Shining av Stephen King och sen råkar se filmen.

Min tanke var så: tyckte man verkligen att det här var läskigt? Tyckte man förr i tiden att det var nervpirrande och att musiken fick hjärtat att slå lite fortare? Ja det kan jag acceptera, jag kan ju enkelt sitta mig igenom många av de där gamla Stephen King klassikerna nu när jag har sett värre. Men vad säger det om mig? Om vårt samhälle? Är det verkligen nyttigt att vi är så avtrubbade vad gäller skräckfilmer att vi kan se de mest bisarra scener utan att titta bort?

Jag vet inte, men jag vet att nästa gång det är dags för film är det dags för Rec.

5 comments on “Läskigt, eller hur?

  1. mamma
    October 28, 2008

    Vågar inte se något av det så jag är nog inte rätt domnare. Njuter mera av romkom-filmer.
    Kram

  2. Henning
    October 28, 2008

    Det är inte bara inom rysare detta förekommer. En gång i tiden så var en bilkrach något snyggt och spännande i en actionfilm, idag gäspar vi när skyskrapor faller ihop…

  3. Nai
    October 29, 2008

    Jag tror inte att det är dåtidens filmkonst som är felet, det är är nutidens avdomning. Men det är ju inte så konstigt. Vi kräver ju hela tiden nya grejer. Särskilt som det, i vår vardag, pågår helt verkliga skräckhistorier som vi blivit tvungna att sätta in ett försvar emot. Vi behöver en viss typ av skräckfilmer för att sätta ner vårt vardags-vålds-försvar.
    Eller så är du bara svårflirtad på området…

  4. Alice
    October 30, 2008

    Jag har faktiskt sett One missed Call nu! Och desutom The Mist som också är en film från en Steven King bok, tyvär var det extremt amrikansk och inte alls läskig. Istället satt man mest och skrattade lite då och då “/

  5. zorindha
    October 30, 2008

    Det är för att du inte förstår Stephen King Alice. Han menar inte att monstrena ska vara läskiga… Vad filmen (och jag antar) boken bygger på är filosofi kring vad som händer men människor i nödlägen. Den absolut läskigaste scenen är ju den utan några monster alls, med den kristna kvinnan och barnet. Jag tror du förstår vad jag menar om du tänker efter. Monsterscenerna görs läskiga för att vi ska förstå karaktärernas situation, inte för att vi ska bli skrämda från vettet. Det är därför Stephen King är så mycket mer än rysare. Se den igen om du kan, och se den från det perspektivet i stället. Som t.ex. att du också var i affären och du var syster till den lilla pojken, så ska du nog se att den är riktigt läskig.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on October 28, 2008 by in Swedish.
