Zorindha's Place in the Sun

me, myself and my words

Sluta röka

Jag skrev i början av den här bloggen att jag nyss slutat röka. Det generella intrycket jag och de flesta andra med mig haft är att detta ska vara nåt svårt. Det är jobbigt, och i stället för att ha det helt så jobbigt ska man tugga de där idiotiska tuggumina som marknadsförs för sin goda smak mer än sin förmåga att ta bort röksuget. Inte kan väl ett tuggumi ersätta det? Nej! Verkligen inte! Det finns ingenting som kan ersätta det, och därför går många människor runt och önskar en cigarett även fast de slutat röka för länge sen. Det är därför det är så himla jobbigt att sluta röka, för att man resten av sitt liv tänker sig att man ska göra sig av med en vana som man faktiskt lite grann tycker om, även om den är dödlig.

Det är där vi har fel. Jag har haft fel hela tiden. Och det är inte svårt att sluta röka, inte egentligen. För jag har nyss läst en fantastisk bok av Allen Carr som beskriver hur det faktiskt ligger till. Att nikotinet faktiskt är den som får en att må dåligt snarare än att bota det, att vanan är hur enkel som helst att bryta. Man måste bara inse nånting som är helt otroligt enkelt: det är en hjärntvätt alltihop. Här har jag blivit hjärntvättad till att tro att det faktiskt finns människor som tycker om att ta en cigarett nån gång ibland! Här har jag trott att nikotinet sitter kvar i kroppen jättelänge! Här har jag trott att jag till varje pris måste motstå frestelsen! Men det är klart jag inte behöver när det inte finns nån frestelse!

Så nu låter jag som en frälst, och det är jag väl på sitt sätt också. För det var första gången på mycket länge som jag kände att jag var fri. Jag har aldrig trott att jag kunde bli fri, inte helt, kanske från själva cigaretten men inte beroendet. Men det är jag nu, helt och hållet.

2 comments on “Sluta röka

  1. Nai
    October 27, 2008

    Faaantastiskt!
    Tur att det finns bra böcker.

  2. mamma
    October 27, 2008

    helt otroligt! ett jättestort grattis!
    Själv har jag svårt för att sluta tugga tuggummi
    En jättekram från mamma

Leave a Reply

Information

This entry was posted on October 26, 2008 by in Swedish.
