Zorindha's Place in the Sun

me, myself and my words

När i-landsproblem blir till katastrof

Det pratas ofta om i-landsproblemen vi har. Just nu sitter jag med lättare abstinensbesvär och tycker att världen är ganska mörk, jag har inte tid att köpa de kläder jag gärna vill ha och jag orkar inte tvätta. På en större skala har jag ett lån just när räntan stiger och bostadspriserna bara går neråt.

Det är det många som har. Många gick i samma fälla som jag (och kanske värre, det var ingen spekulation i mitt köp), de köpte hus, köpte bil, köpte semester, lånade pengar för det kunde man ju och det skulle man ju. Och så sprack det. Värdet på bostäderna föll, lånen blev dyrare, banker föll som korthus för att de köpt lån med okänd kreditrisk. Mitt i bubblan stod jag och många andra och såg på och tänkte att det kommer sluta illa. Ingenting stiger för alltid, inte priset på fastigheter heller. Men jag behövde ju nånstans att bo…

Mitt i krisen kan man stanna upp och tänka lite. Jag sitter här och har ett dyrt lån och tycker det är trist att hösten är på väg. Men jag kan trösta mig att jag i alla fall inte bor på Island. På Island satt det människor precis som mig för inte så länge sen, med i-landsproblem precis som vanligt. Och så började korthusen att falla. Det var inte islänningarnas fel egentligen, och inte deras bankers fel heller. De isländska bankerna hade det fint, och den isländska ekonomin blomstrade. Men det hela kollapsade med den här krisen och det de sitter med nu är helt andra problem än de vi normalt definierar som i-landsproblem. På Island kan man inte använda kreditkort och man måste hamstra mat innan den tar slut. Det de definierat som pengar har inget värde längre.

Det finns de som säger att det är Islands fel, och på samma sätt att det är oss vanliga människors fel. Vi blev överbelånade och tog för många risker. Ja, det är väl också riktigt. Fast det bygger ju systemet till stor del på? Vi kommer väl ändå låna till hus/lägenhet/bil när detta är över, så vi kan fortsätta ha våra i-landsproblem med hög ränta och höstmörker. På Island kan det se helt annorlunda ut i lång framtid. På Island blev vanliga i-landsproblem på några få veckor förvandlade till något mycket värre.

2 comments on “När i-landsproblem blir till katastrof

  1. A-DK:
    October 14, 2008

    stackars Isländare “/ först bor dom ute på en liten ö och sen får dom ingen mat 😛
    Men dom har ju kvar sitt fina språk 😉

  2. Nai
    October 15, 2008

    Hehe, man vill ju inte att något som börjar med att bo på en ö ska sluta i matbrist. Jag har för övrigt läst lite isländska texter idag, det är rent av till viss del begripligt. Mer intelligent att säga om finanskrisen än så har jag inte idag.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on October 14, 2008 by in Swedish.
